Özet
2019-2020 eğitim öğretim döneminde Kentsel Tasarım
Yüksek Lisans atölyesinde ilk defa ele aldığımız
“kentsel ritim” kavramını temel alan yaklaşımı bu
yıl da sürdürmeye devam ettik. Üç yıldır atölyeyle
bütünleştirmeyi hedeflediğimiz bu kavram, kentlerdeki
düzenli ve düzensiz hareketliliği, tekrarlanan faaliyetleri,
kentsel mekanı oluşturan durağan/devingen öğelerin
ilişkilerini ve etkileşimlerini, tasarımda mekan-zaman
ilişkilerini, zamansal organizasyonu bir metafor yoluyla
algılamamıza ve veri toplamamıza imkan verirken aynı
zamanda bu verilerin görselleştirilmesi için aranan
referansların bulunmasına da yardımcı oldu.
“Kentsel ritim” metaforunun kullanılması; analiz
aşamasında farklı ve değişen ritimlerin bilinmesine ve
kent yaşamının daha iyi anlaşılmasına yardımcı olurken,
tasarım aşamasında da bu ritimlerin dikkate alınarak
mekansal organizasyonunun yapılması, projelere önemli
katkıda bulundu.
Kentsel Tasarım Yüksek Lisans Atölyesi olarak
“kentsel ritim” metaforuna yenilerini ekleyerek
projemizi hem analiz hem tasarım sürecinde daha
fazla zenginleştirmeyi amaçladık. Dönem içerisinde
metafor konusuyla ilgili bazı katılımcılarla tartışmayı
derinleştirdik. Ritim konusunda olduğu gibi metafor
konusunda da Türkçe kaynak bulmakta oldukça
zorlandık. Atölye öğrencilerimiz yabancı kaynaklardan
okumalar yaparak bizlerle paylaştı. Özellikle
tasarım aşamasında metafor kavramını, mekanda
deneyimlemeye çalışan öğrencilerimiz, ufak da olsa bazı
ipuçları bulmaya çalıştılar.
2021-2022 eğitim ve öğretim yılında atölyede yapmış
olduğumuz tartışmaların bir sentezini oluşturmak
amacıyla aşağıdaki yazı oluşturuldu. Bu sentezde
özellikle kentsel tasarım disiplini ve metafor arasındaki
algı, bellek ve deneyim gibi ortak alanlar belirlenerek,
bu alanlar arasındaki etkileşimi anlayabilmek açısından
tartışmaya açıldı. Metaforun; tasarım alanları arasındaki
ilişki, ara yüzler ve bağlam, nesneler arasındaki
bağlantıları çözümlemek açısından bir araç olarak
kullanılması, potansiyel ve öngörülemeyen tasarım
çözümlerinin yelpazesini genişletmesi amaçlandı ve bu
bağlamda tasarım projelerinde yaratıcılığı ve çeşitliliği
arttırabileceği konularında değerlendirmeler yapıldı.