Abstract
Sanat eseri üretirken ipliği malzeme olarak seçmek öncelikle sanat ve zanaat konusunu irdelemeyi gerektiriyor. Eylem odaklı bir malzeme iplik. Bu yanıyla ve kökeniyle zanaatı içinde barındırıyor. Gündelik nesnenin sanat nesnesinden ayrıştığı ve de iç içe geçtiği yerden hareketle nasıl sanat olduğu üzerine alıntılar eklenmiş, ilerleyen bölümlerde sanat tarihinde bu malzemeyi kullanan kadınlardan örnekler eklenerek anlatılmaya çalışılmıştır. İplik ve üretim deyince aklımıza genelde kadınların gelmesi bir tesadüf değil. Bugün de bu malzemeyi en çok kullananlar onlar. Hem sanat üretiminde hem de çeşitli tasarımlarda. Hikaye ve anlatılara konu olduğu gibi bugün de kendilerini ortaya koymakta yakın hissettikleri bir malzeme belli ki. "Üretim, Kadınlar ve Bugün" başlığı altında, daha kapsamlı bir görüş sunması adına yakın tarihte yapılan atölye ve projelere de yer verildi Eser metninde yer alan sanat tarihi örnekleri 20. yüzyıldan günümüze dek uzanmaktadır. Fiber art'ın 1960'lar sonrasında ivme kazanması ile ipliğin sanat tarihindeki yeri belirlenmeye başlamıştır. Bu süreçte üretimlerime ışık tutan ve hayranlık duyduğum sanatçılar ve eserleri ve bu bağlamda ipliği konu edinen sergiler metinde yer alıyor. Dokumanın metinle olan ilişkisi "Metin / Tekstil" başlığı altında metnin tekstil ile aynı mantıkla ilerlemesi baz alınıyor. Metnin kelimelerle, kumaşın iplikle örülmesi. Kelimelerin düşüncelerimizi, ipliklerin ise kumaşı dokuması. Kelimelerin düşüncelerimizi örerek hayatımızı dokuması. Edebiyattan örneklerle bu konu derinleştirilmiştir. Bu metinde, iplikle bağlantılı olarak sanat ve zanaat tanımlamaları yapılmış, ipliğin metinle olan ve metnin çizgiyle olan form ilişkisi saptanmaya çalışılmış; mitlerden örnekler ile ipliğin insanın varoluşundan bu yana hikayelerde ve anlatılarda nasıl yer edindiğine değinilmiş, kadınlar ve üretimleri, 20. yüzyıldan itibaren sanat tarihinde yer alan iplik formu ile sanat tarihinde gündelik bir malzeme ile açılan yeni perspektif metne dahil edilmiştir. Malzemeyi kullanan sanatçılarla yapılan röportajlara ve konu ile ilişkili güncel sergilere yer verilmiştir. Sonuç bölümünde ise, eser metne başlangıcımdan bu yana malzemeyi nasıl keşfetmeye başladığım ve deneyimlediğim, ipliği çalışmalarıma dahil etme sürecim ve bu süreçte ürettiğim eserlere yer verilmiştir.