Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Açık Bilim, Sanat Arşivi

Açık Bilim, Sanat Arşivi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve yayınların etkisini artırmak için telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.

MSGSÜ'de Ara
Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorGözkan, H. Bülent
dc.contributor.authorOkan, Can
dc.date.accessioned2024-06-25T10:22:01Z
dc.date.available2024-06-25T10:22:01Z
dc.date.issued2024en_US
dc.date.submitted2024-01
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14124/5904
dc.description.abstractBu tez, felsefe ile müzik sanatı arasında analitik bir bağıntı kurma amacını içermektedir. Bu bağıntıyı, müziğe, kurguladığı düşünce sisteminde üst düzey konum atfeden Alman filozof Arthur Schopenhauer’in (1788 – 1860) felsefesinden yola çıkarak oluşturmaya çalışacağız. Schopenhauer’in felsefesine öncü figür olarak gösterdiği filozof Immanuel Kant’ın (1724 – 1804) estetik anlayışını ve güzel sanatlar bölümlemesini takip ederek, Schopenhauer’in kendisine özgü düşünce biçimi temellendirilecek. Ayrıca, Kant’ın metafizik sisteminde kendinde şey kavramının, Schopenhauer’in felsefesinde nasıl isteme kavramına dönüştüğü açıklanacak. İsteme kavramı açıklanırken kullanılacak kaynak, Schopenhauer’in temel eseri İsteme ve Tasavvur Olarak Dünya (Die Welt als Wille und Vorstellung) olacaktır. Bu eserden yola çıkarak, müziğin metafizik ile nasıl bağıntılı düşünüldüğüne dair inceleme yapılacaktır. Schopenhauer’in estetik anlayışında isteme kavramının müzik tarafından nasıl karşılık bulduğu ve bu düşünce biçiminin, kendisinden sonraki nesillerin bestecileri üzerinde bıraktığı etki tahlil edilecek. Bu etki ile ilgili olarak, iki Alman bestecinin, Richard Wagner’in (1813 – 1883) Tristan und Isolde: Prelüd ve Aşk Ölümü ve Richard Strauss’un (1864 – 1949) Dönüşümler (Metamorphosen) başlıklı yapıtlarının nota analizleri, Schopenhauer’in isteme kavramından yola çıkarak yapılacaktır. Analizimizin içeriğinde, Schopenhauer’in İsteme ve Tasavvur Olarak Dünya’sında müzik hakkındaki düşünceleri ve teorik açıklamaları aracılığıyla söz konusu müzik yapıtlarının kurgu ve anlam katmanları üzerine düşünceler öne sürülecektir. Tezin son kısmında, Schopenhauer’in hiçbir metinde değinmediği büyük besteci Johann Sebastian Bach’ın müziğine değinilecektir. Schopenhauer’in müzik teorisi hakkında yazdıklarına kaynakça olan Jean-Philippe Rameau’nun yerine, Bach’ın teorik katkıları göz önünde bulundurulacaktır. Bu sayede, Schopenhauer’in müzik metafiziğinin Bach’ın yapıtlarından yola çıkarak yeniden kurgulanmasının olanağı araştırılacaktır.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherMimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectİstemeen_US
dc.subjectMetafiziken_US
dc.subjectDünyaen_US
dc.subjectMüziken_US
dc.subjectMelodien_US
dc.titleSchopenhauer’in metafizik sistemi ve bu bağlamda isteme kavramının Wagner ile Richard Strauss’un eserleri üzerinden analizien_US
dc.title.alternativeThe metaphysıcs of Schopenhauer and analysıs of the works by Wagner and Richard Strauss by means of the concept of wıllen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.departmentEnstitüler, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Felsefe Anabilim Dalıen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster