Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Açık Bilim, Sanat Arşivi

Açık Bilim, Sanat Arşivi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve yayınların etkisini artırmak için telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.

MSGSÜ'de Ara
Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorUçarsu, Esin
dc.contributor.authorKoç, Yılmaz
dc.date.accessioned2024-07-04T06:54:02Z
dc.date.available2024-07-04T06:54:02Z
dc.date.issued2021en_US
dc.date.submitted2021-02
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14124/6057
dc.description.abstractAhmed Adnan Saygun (1907-1991) ve Selâhattin Batu (1905-1973) işbirliğiyle ortaya çıkan Kerem Operası (1952), Cumhuriyet tarihinin ilk büyük Türk operasıdır. Üç perde ve sekiz sahneden oluşan eserin konusu, Kerem ile Aslı hikâyesine dayanmaktadır. Operanın librettosu, Cumhuriyetin getirdiği ulusalcılık anlayışıyla, Arapça ve Farsça'dan olabildiğince arındırılmış bir Anadolu Türkçesi ile yazılmış; müziksel dokusu da, ağırlıklı olarak Anadolu'ya has ritmik ve ezgisel öğelerin evrensel boyutlarda işlenmesiyle oluşturulmuştur. Araştırmanın ilk iki bölümünde halk hikâyelerine kaynaklık eden mitoloji ve destanların yanı sıra, halk hikâyelerinin aktarımında önemli yer tutan âşıklık geleneğine yer verilmiş, Kerem ile Aslı hikâyesinin de kronolojik olarak literatür değerlendirmesi yapılmıştır. Üçüncü ve dördüncü bölümlerde dil ve ulusalcılık, gizemcilik, gelenekçilik kavramları açıklanmış; eserin dramatik gelişimi ve müzik dili bu kavramlar üzerinden ele alınmıştır. Kerem Operası, Saygun'un ifadesiyle Yunus Emre Oratoryosu'nun devamı niteliğindedir. Bu nedenle eserde dünyevî aşkın Tanrısal aşka dönüşümü, bu çalışmada da Yunus Emre (1240-1321) ve Mevlâna'nın (1207-1273) tasavvuf felsefesi üzerinden açıklanmıştır. Eserde Âşık Kerem'le özdeşleştirilen Kerem dizilerinin kullanılmış olması ayrı bir önem taşımaktadır. Bu bağlamda Kerem dizileri başta olmak üzere, eserde kullanılan Türk Halk Müziği ve Klasik Türk Müziği dizileri ele alınmış, kullanım örnekleri ayrıntılarıyla verilmiştir.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherMimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectAhmed Adnan Saygunen_US
dc.subjectSelâhattin Batuen_US
dc.subjectKerem Operasıen_US
dc.subjectGelenekçiliken_US
dc.subjectGizemciliken_US
dc.subjectÂşıklık geleneğien_US
dc.subjectTasavvufen_US
dc.subjectKerem dizilerien_US
dc.titleAhmed Adnan Saygun'un Kerem Operası'nın gizemcilik ve gelenekçilik bağlamında incelenmesien_US
dc.title.alternativeAn examination of Ahmed Adnan Saygun's (opera) Kerem in the context of mysticism and traditionalismen_US
dc.typedoctoralThesisen_US
dc.departmentEnstitüler, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Müzikoloji Anabilim Dalıen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster