Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Açık Bilim, Sanat Arşivi

Açık Bilim, Sanat Arşivi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve yayınların etkisini artırmak için telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.

MSGSÜ'de Ara
Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorCantimur, Burcu Büken
dc.contributor.authorKöklüce, Gamze
dc.date.accessioned2024-07-05T06:50:43Z
dc.date.available2024-07-05T06:50:43Z
dc.date.issued2023en_US
dc.date.submitted2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14124/6090
dc.description.abstractDemiryolları, sosyal ilişkiler ve kültürel yapı, çevre ve şehircilik, ekonomi, teknoloji ve politika gibi alanlarda, değişim ve dönüşümü simgeleyen endüstriyel bir gelişim olarak insanlık tarihinde yer almaktadır. Dünya savaşlarında gösterdiği etkin rolün yanı sıra sanayileşme ve kentleşme üzerinde, toplumlar arası ve toplum içi sosyo-kültürel ve bilimsel etkileşimleri artırmada önemli bir role sahiptir. Ülkemizde Kurtuluş Savaşı sırasında etkin rol alan demiryolu sistemi, Osmanlı İmparatorluğu'nun son dönemine ve Cumhuriyetin İlanı sürecine tanıklık etmiştir. Ülkemizin milli anı ve olaylarına şahitlik etmesi ile ortak kültürel mirasımız arasında yer almaktadır. Aynı zamanda halkın kullanımı boyunca bireysel anı ve olaylara yer sahipliği yapmıştır. Toplum ile maddi manevi bağa, tarihi, kültürel, mimari, anısal, anıtsal, sanatsal, estetik ve endüstriyel değerleri sahip olan demiryolu yapılarının korunması ve gelecek kuşaklara aktarılmasının önemli olduğu düşünülmektedir. Çalışma kapsamında incelenecek olan Bostancı-Pendik Banliyö Hattı istasyon yapılarının bir kısmının işlevsiz kaldığı bir kısmının ise özgün işlevleri dışında kullanıldıkları görülmektedir. Yapıların zamanla hasar gördükleri ve özgünlüğünü bozacak değişimlere maruz kaldıkları gözlemlenmiş olup bu değişimde işlevin rolü incelenmiştir. Söz konusu yapıların, sosyo-kültürel, çevresel, ekonomik ve ekolojik sürdürülebilirlik bağlamında korunabilmesi için yapıların kimlik özelliklerine uygun olarak kullanılmalarının ve hayata katılmalarının önemli olduğu düşünülmektedir. Bu sebeple değerlerin kaybolma tehlikesine karşı sürdürülebilir bir koruma yöntemi olarak yeniden işlevlendirme kavramı çalışma içerisinde incelenmektedir. Yeniden işlevlendirme yönteminde, muhtemel kullanıcılar anket aracılığı ile işlev seçimi sürecine dahil edilmiştir. Çalışmada çevre ve yapı ölçeğindeki işlev önerisi için Kartal Tren İstasyonu ve çevresi kullanılmıştır. Bu seçimde Kartal Tren İstasyonunun günümüzde tamamen terkedilmiş olması, çevrenin katılıma istekli olması ve istasyon çevresinde yapı ile ilişkilendirilebilecek potansiyelde alan ve aksların bulunması etkili olmuştur. Bostancı-Pendik Banliyö Hattı ve istasyon yapıları, etkilendikleri çevre ile birlikte demiryolu mirası, yeniden işlevlendirme ve katılım kavramları bağlamında incelenmiş, analiz edilmiş ve değerlendirmeleri yapılmıştır. Çalışmanın sonunda sürdürülebilir korumaya yönelik işlev önerileri geliştirilmiştir.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherMimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectDemiryolu mirasıen_US
dc.subjectİstasyon yapılarıen_US
dc.subjectYeniden işlevlendirmeen_US
dc.subjectKorumaen_US
dc.subjectKatılımen_US
dc.titleDemiryolu mirasının yeniden işlevlendirilmesinde katılımın rolü: İstanbul Bostancı -Pendik banliyö hattıen_US
dc.title.alternativeThe role of participation in the re-functioning of the railway heritage: İstanbul Bostanci-Pendik suburban lineen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.departmentEnstitüler, Fen Bilimleri Enstitüsü, Mimarlık Anabilim Dalıen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster