Mimar Sinan Fine Arts University Institutional Repository
DSpace@MSGSÜ digitally stores academic resources such as books, articles, dissertations, bulletins, reports, research data published directly or indirectly by Mimar Sinan Fine Arts University in international standarts, helps track the academic performance of the university, provides long term preservation for resources and makes publications available to Open Access in accordance with their copyright to increase the effect of publications.Search MSGSÜ
Lise Öğrencilerinin Öğrenme Yaklaşımları Profili
Abstract
Bu araştırmanın amacı, lise 9. sınıf öğrencilerinin öğrenme yaklaşımları profilinin belirlenerek derin ve yüzeysel öğrenme yaklaşımlarının kız ve erkek öğrencilerde nasıl şekillendiğinin ortaya koyulmasıdır. Araştırma tarama modelinde yürütülmüştür. Araştırmanın evreni, Türkiye'de bulunan genel ortaöğretim kurumlarında 9. sınıf düzeyinde öğrenim görmekte olan öğrencilerden oluşmuştur. Araştırma örneklemi kapsamına, her bölgeden üç il, her ilden iki okul ve her okuldan da 9. sınıfta öğrenim görmekte olan iki sınıfın öğrencileri alınmış; geri dönüşler sonucunda toplam 34 okuldan gelen veriler değerlendirilmiştir. Bu kapsamda araştırmaya, 919 kız, 941 erkek olmak üzere toplam 1860 öğrenci katılmıştır. Araştırma verileri, "Öğrenme Yaklaşımları Envanteri" ile toplanmıştır. Verilerin analizinde, ilk olarak derin ve yüzeysel yaklaşıma ait ortalama puanları hesaplanmıştır. İkinci olarak, derin ve yüzeysel yaklaşıma ait ortalama puanları arasında cinsiyete göre anlamlı bir farklılık olup olmadığını belirlemek amacıyla bağımsız gruplar için t testi kullanılmıştır. Elde edilen bulgular, öğrencilerin hem derin hem de yüzeysel öğrenme boyutunda ortalamanın üstünde puan aldıklarını göstermiş ve öğrencilerin derin öğrenme puanlarının yüzeysel öğrenme puanlarına göre daha yüksek olduğu görülmüştür. Derin öğrenme puanları arasında cinsiyete göre kızların lehine anlamlı farklılık bulunurken, yüzeysel öğrenme puanları arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Elde edilen bulgular ilgili alanyazın ışığında tartışılmıştır. The purpose of this study is to identify the learning approaches profile of 9th grade students and to determine how deep and surface learning approaches are shaped in female and male students. The study was conducted according to the scanning model. The study population consisted of 9th grade students enrolled at high schools in Turkey within the 2013-2014 academic year. Sampling of the study involved three cities from each region, two schools from each city and students from two 9th grade classes in each school. Data obtained from a total of 34 schools were evaluated according to the received inventories. In this respect, a total of 1860 students (919 female and 941 male) participated in the study. Data were collected through the "Learning Approaches Inventory". Data were firstly analyzed according to the mean scores regarding deep and surface learning approaches. Secondly, t-test for independent groups was used in order to determine whether there was a significant difference between the mean scores of surface and deep learning approaches based on gender. Findings indicated that students scored higher than the average in both deep and surface learning approach, andit was observed that deep learning scores were higher than the surface learning scores.While significant difference favoring the female students was observed in deep learning scores p = .04, p < .05, no significance difference was found in the surface learning scores p = .75, p > .05. Findings were discussed in light of the relevant literature.