Abstract
Türk resim ve heykel sanatı yüzyılı aşan bir süredir,
kendini yenileme süreci içine girmiştir. Tarihsel
resim sanatımız, minyatür ve hat (kaligrafi) örneklerinden,
heykel sanatımızsa, şematik kütle plastiği diye
tanımlanan mezar taşı biçimleri ile üsluplanmış figür
ya da tezyini kabartma örneklerinden oluşur. Çağdaş
sanatımız, bunlardan farklı biçimsel ve teknJk yenilenme
eğilimlerinin sayısız örnek verilerini kapsar.
Çağdaş Türk resim ve heykel örnekleri, kronolojik
tarih sırası izlenerek kendine özgü gelişmesi yönünden
kapalı bir çerçeve içinde ele alınabilir. Ancak
Türk resim ve heykel sanatçıları, Avrupa ve Amerika'da
doğup evrensel yankılar uyandıran çağdaş sanat
akımlarından etkilenmişlerdir. Türk sanatçılarından
birçoklarının Batının büyük kültür merkezlerinde eğitim
görmüş oldukları göz önüne alınırsa, sanatımızdaki
yenilenmeyi Türkiye dışı gelişmelerden soyutlamak
olanaksızdır. Ne var ki, Türk sanatçılarının hiçbiri Batı
taklitçisi değildirler, ulusal bir sanat yaratma iradesinin
temsilcileri olarak geleneksel duyarlığımızdan
kopmamışlar, onlara evrensel dünya içinde özgün ve
ayrıcalı bir yer kazandıran tarihsel yaratış işlevlerinden
ayrılmayarak, birer bireyi oldukları Türk toplumuna
yabancılaşmamışlardır.
. Batı etkilerine karşın, çağdaş Türk resim ve heykel
ustaları, doğayı ve toplumu Batılı sanatçılardan
farklı görür, farklı yorumlarlar. Gelecekte evrensel düzeyde
de etkinlik sağlayabileceklerdir. Çünkü Türkler
dış çevrelerden aldıkları etkileri önce özümser, daha
sonra dış cevreler üzerinde kendi etkinlik haklarını
arama yoluna girerler. Bu Türklerin tarihi boyunca
böyle olmuştur.
Önümüzdeki aşamalarda sanayileşme, teknik
üretim ve düzenli kentsel gelişim olanaklarına kavuşuldukca
bunalımların da üstesinden gelinir. İçte toplumun
kökleşmiş bütünlüğü ve dışta Türk görsel biçimlerinin
etkin bir saygınlığa kavuşabilecekleri güç oluşur.
Onurlu, üretici ve etkin bir geleceğin ipuçları, Türk
resim ve heykel sanatının doğruca kendi tarihsel biçim
iradesinden kaynaklanan çağdaş örneklerinde bir ulusal
güç potansiyeli olarak birikmektedir. Bu sergi için, sanatçıların yapıtlarından örnekler,
işledikleri tema yada konulara göre sınıflandırıldılar.,
Ancak bu sınıflandırma sanatçılardan her birinin çeşitli
konu ya da temaları işlemedikleri anlamına gelmE:_z. Bu
örnek seçimi üslüp özelliklerinin ayrımları ve baglı oldukları
gruplaşmaların genel eğilim ortaklığını yansıtması
yönünden, çağdaş sanatımız ve sanatçılarımız
hakkında öğretici bir fikir vermek amacıyla öngörülmüştür.
Kitap İDGSA 2. Sanat Bayramı kapsamında düzenlenen ‘Fotoğraflarla Türk Resim ve Heykel Sanatı Sergisi’ nedeniyle hazırlanmış ve Türkiye Turing ve Otomobil Kurumu'nun değerli katkılarıyla gerçekleştirilmiştir.