Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Açık Bilim, Sanat Arşivi

Açık Bilim, Sanat Arşivi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve yayınların etkisini artırmak için telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.

MSGSÜ'de Ara
Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorYardımcı Yalçıntan, Sibel
dc.contributor.authorBaysal, Onur
dc.date.accessioned2024-12-04T08:20:15Z
dc.date.available2024-12-04T08:20:15Z
dc.date.issued2023en_US
dc.date.submitted2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14124/6817
dc.description.abstractTezimizde, eleştiri yoluyla hakikati söylemenin farklı niteliklere sahip üç biçimini inceliyoruz: Antik Yunan'da parrhesia, ehliyetsiz-sözleşmesiz parrhesia ve Roma Döneminde ferocia. Antik Yunan'da en erken İÖ 5. Yüzyıla tarihlenen kaynaklarda rastlanan parrhesia, belirli bir güç hiyerarşisi içinde eşitler arası veya aşağıdan yukarı yönelmesi kaydıyla, kişinin kendisinin veya muhatabının hakikatini içten gelen bir ödev duygusuyla, eleştiri yoluyla, risk alarak, açık sözlüce dile getirmesi anlamına gelmekteydi. Bunu gerçekleştirenlere parrhesiastes denmekteydi ve kişinin bir parrhesiastes olarak kabul edilmesi için diğer nitelikler beraber bir yurttaş olması da gerekiyordu. Ancak Antik Yunan toplumunda yurttaşlık statüsü kadınları, çocukları, yaşlıları, yabancıları ve köleleri kapsamıyordu. Yurttaş olmayanlar parrhesiayı gerçekleştirmeye başvurduğunda ne oluyordu? Tezimizin temel sorusu budur ve yurttaş olmayanların da parrhesia yapabildiğini ancak bunun nitelikleri farklı bir tür parrhesia olduğunu ileri sürüyoruz. Bu hakikati söyleme biçimini ehliyetsiz-sözleşmesiz parrhesia olarak adlandırdık ve uygulayıcı öznesine de nötr ve feminen çekimli olarak parrhesiasti adlandırmasını önerdik. Roma döneminde olumsuz anlamlarda kullanılan ve bir tür parrhesia anlamını içeren ferocia sözcüğünü inceledik. Öznelerinin toplumsal konumlanışları nedeniyle farklılaşan bu üç hakikati söyleme kipinin niteliklerini belirlemek için İÖ 5. yüzyıl – İS 1. yüzyıl arasında tarihlenen örnekler üzerinden tartıştığımız temel sorumuz açarsak: Yurttaş olmayanlar, eleştiri yoluyla hakikati söylemeye yöneldiklerinde, bu edimi hangi koşulların itkisiyle, hangi niteliklerle kurar ve uygularlardı? Bu nitelikler öznelerine ve muhataplarına hangi varlık kiplerini önerir, edim neyi amaçlar ve hangi tepkilerle karşılanırdı?en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherMimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectParrhesiaen_US
dc.subjectEhliyetsiz-sözleşmesiz Parrhesiaen_US
dc.subjectFerociaen_US
dc.subjectParrhesiastien_US
dc.subjectParrhesiastesen_US
dc.subjectKendimize İlişkin Eleştirel Tarihsel Ontolojien_US
dc.subjectHakikaten_US
dc.subjectEleştirien_US
dc.subjectAyrımcılıken_US
dc.titleHakikati Söylemek: Parrhesia Ve Ferociaen_US
dc.typedoctoralThesisen_US
dc.departmentEnstitüler, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sosyoloji Anabilim Dalıen_US
dc.institutionauthorBaysal, Onur
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster