Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Açık Bilim, Sanat Arşivi

Açık Bilim, Sanat Arşivi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve yayınların etkisini artırmak için telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.

MSGSÜ'de Ara
Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorOdabaşı, İsmail Arda
dc.date.accessioned2025-01-09T20:08:01Z
dc.date.available2025-01-09T20:08:01Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.issn2148-7219
dc.identifier.issn2458-9209
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.24955/ilef.1415580
dc.identifier.urihttps://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/1239800
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14124/7932
dc.description.abstract8 Aralık 1923’te ünlü şair Nâzım Hikmet’in babası Hikmet Nâzım Bey’in yönetiminde İstanbul’da yayın hayatına giren Sinema Postası / Le Courrier du Cinéma, Cumhuriyet döneminin ilk sinema dergisidir. Osmanlı Türkçesi ve Fransızca olmak üzere iki dilli çıkan, haftalık ve resimli bir yayındır. Paris’te yayımlanmakta olan Fransız sinema dergisi Cinémagazine model alınarak çıkarılan Sinema Postası, Türkiye’de magazin tipi sinema dergiciliğinin öncüsüdür. Derginin Fransızca bölümünü Fransız gazeteci Roger Lavallette yönetmiştir. Derginin en aktif yazarı ve ilerleyen sayılarda başyazarı ise Vedat Örfi Bengü’dür. Daha evvel değişik çalışmalara konu olan ve üç sayısının tespit edilebildiği görülen Sinema Postası’nın bu makale kapsamında iki nüshası daha bulunmuş ve toplam beş sayısı incelenmiştir. Bu makale, Sinema Postası’nın kapsamlı bir incelemesini tarihsel bağlamı içinde sunmaktadır. Derginin yayımlanma motivasyonlarını ortaya koymayı, içeriğine ışık tutmayı ve kuruluşuna yol açan koşulları keşfetmeyi amaçlamaktadır. İkinci olarak bu makalede, Sinema Postası’ndan hareketle Osmanlı’dan Cumhuriyet’e geçiş sürecinde sinemanın Türkiye’deki durumuna dair gözlem ve değerlendirmelerde bulunmak amaçlanmaktadır. Cumhuriyet’in ilk sinema dergisi kendi döneminin sinema hayatını açık şekilde yansıtır. Yerli yapımcılığın cılız, sinema piyasasının gösterim odaklı olduğu koşullarda Avrupa ve ABD yapımı filmler baskındır. Üstelik Hollywood ön plana çıkmakta ve yıldız sisteminin semptomları belirginleşmektedir. Makalede “sinema romanı” ve “sinema muharriri” gibi kavramların ön plana çıkıp sinema kültürünün ayrılmaz parçası haline geldiği; matbuat, popüler edebiyat ve sinema arasında kurulan karmaşık ilişkiler ağı incelenmektedir. Sinema Postası, yalnızca Türk sinemasının erken dönemine dair değerli bilgiler sunmakla kalmamakta, aynı zamanda bu dönüşüm dönemindeki daha geniş kültürel ve sinemasal değişimlerin projektörü olarak da hizmet etmektedir.en_US
dc.description.abstractSinema Postasi/Le Courrier du Cinema, established in Istanbul on 8 December 1923 under the leadership of Hikmet Naz & imath;m, the father of the famous poet Naz & imath;m Hikmet, was the first cinema magazine of the republican era. Inspired by the French magazine Cin & eacute;magazine, this illustrated bilingual weekly, which featured content in both Ottoman Turkish and French, was the pioneer of tabloid -type cinema magazines in Turkey. The French section of the magazine was overseen by the French journalist Roger Lavallette, while Vedat Orfi Bengu emerged as a prominent contributor and later the chief editor. This article presents a comprehensive examination of Sinema Postasi within its historical context. It aims to uncover the motives behind the magazine's creation, explore the circumstances that led to its establishment, and shed light on the content it published with an eye to the insights it offers into the state of Turkish cinema during the transition from empire to republic. The first cinema magazine of the republican era clearly reflects the cinema life of its day. During this period, limited domestic production meant that foreign films, particularly from Europe and the United States, notably Hollywood, dominated the cinematic landscape. This era also witnessed the emergence of the movie star, further shaped by Hollywood's influence. This article delves into the intricate web of relationships between the contemporary press, popular literature, and cinema, where the concepts of cine-roman and cinema writer gained prominence and became an integral part of cinematic culture. Sinema Postasi not only offers valuable insights into the early days of Turkish cinema but also serves as a valuable window onto the broader cultural and cinematic shifts during this transformative period.
dc.language.isoturen_US
dc.publisherAnkara Üniversitesi İletişim Fakültesien_US
dc.relation.ispartofIlef Dergisien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectHistory of cinemaen_US
dc.subjectcinema publishingen_US
dc.subjectSinema Postasi/Le Courrier du Cin & eacute;maen_US
dc.subjectVedat Orfi Benguen_US
dc.subjectintermedialityen_US
dc.subjectSinema tarihi
dc.subjectSinema yayıncılığı
dc.subjectSinema Postası / Le Courrier du Cinéma
dc.subjectVedat Örfi Bengü
dc.subjectMedyalararasılık
dc.titleCumhuriyet'in İlk Sinema Dergisi Sinema Postası/Le Courrier du Cinéma (1923) ve Dönemin Sinema Hayatı Üzerine Bazı Gözlemleren_US
dc.title.alternativeThe First Cinema Magazine of the Republic Era, Sinema Postası/Le Courrier du Cinema (1923) and Some Observations on Cinema Life of Its Period
dc.typearticleen_US
dc.authorid0000-0002-7358-0953
dc.departmentMimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesien_US
dc.identifier.doi10.24955/ilef.1415580
dc.identifier.volume11en_US
dc.identifier.issue1en_US
dc.identifier.startpage149en_US
dc.identifier.endpage184en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.authorwosidKST-1213-2024
dc.identifier.wosqualityN/A
dc.identifier.wosWOS:001248304000003
dc.identifier.trdizinid1239800
dc.indekslendigikaynakWeb of Science
dc.indekslendigikaynakTR-Dizin


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster