Abstract
Bu çalışma, interaktif infografiklerin eğitimde kullanımının öğrenci akademik başarısı, derse karşı tutumu ve motivasyonu üzerinde etkili olup olmadığını araştırmak üzere hazırlanmıştır. Bu bağlamda 5. Sınıf sosyal bilgiler dersinin "Bölgemizi Tanıyalım" ünitesi ile ilgili ders kazanımlarına uygun olarak interaktif infografikler tasarlanmıştır. Araştırma yöntemi olarak deneysel araştırma modelleri arasında yer alan öntest-sontest kontrol gruplu desenden faydalanılmıştır. Araştırmanın örneklemi 2016-2017 eğitim-öğretim yılı, İstanbul, Maltepe ilçesindeki Feyzullah Turgay Ciner Ortaokulu 5. Sınıfta öğrenim gören 20 deney ve 20 kontrol olmak üzere toplam 40 kişi olarak belirlenmiştir. Öğrencilerin seçimi ve gruplara ayrılmasında yansız atama esas alınmıştır. Çalışma kapsamında deney grubuna sosyal bilgiler dersi, bölgemizi tanıyalım ünitesi temel kazanımları göz önüne alınarak hazırlanmış interaktif infografiklerle anlatılırken; kontrol grubuna aynı konu geleneksel öğrenme yöntemiyle anlatılmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak "Motivasyon Ölçeği", "Sosyal Bilgiler Dersi Tutum Ölçeği" ve öğrencilerin bölgemizi tanıyalım konusuna ilişkin akademik başarısını ölçmek üzere araştırmacı tarafından geliştirilen "Bölgemizi Tanıyalım Başarı Testi" kullanılmıştır. Veri toplama araçları deney ve kontrol gruplarının başarı, tutum ve motivasyon denkliklerini belirlemek üzere gruplara önce öntest olarak uygulanmış ve öğretim faaliyetinin sonunda aynı ölçekler sontest olarak yeniden uygulanarak grupların son test puanları arasında anlamlı bir fark olup olmadığı araştırılmıştır. Veri toplama araçlarından elde edilen verilerin analizinde, IBM SPSS Statistics 21 ve başarı testinin madde analizinizin yapılmasında TAP programından yararlanılmıştır. Araştırmanın hipotezlerinin araştırılmasında ve grupların öntest-sontest puanları arasında anlamlı bir farklılık olup olmadığının sorgulanmasında parametrik olmayan testlerden Mann Whitney U-Testinden ve parametrik testlerden bağımsız örneklem-t testinden faydalanılmıştır. Sonuçlar .05 anlamlılık düzeyinde incelenmiştir. Araştırma öncesinde gruplara öntest olarak uygulanan başarı, motivasyon ve tutum ölçekleri sonuçları incelediğinde grupların araştırma öncesinde birbirlerine denk olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Uygulama sonrasında uygulanan son test puanları incelendiğinde ise deney grubunun başarı, tutum ve motivasyon ortalamaları ile kontrol grubunun puanları karşılaştırıldığında gruplar arasında anlamlı bir fark olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu bağlamda eğitimde interaktif infografik kullanımının öğrencinin derse karşı başarı ve motivasyonunu artırmada ve derse karşı olumlu bir tutum sergilemelerinde etkili bir role sahip olduğu söylenebilir.