Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Açık Bilim, Sanat Arşivi
Açık Bilim, Sanat Arşivi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve yayınların etkisini artırmak için telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.MSGSÜ'de Ara
Mimarlık öğrencileri için objelerin iki-üç boyutlu grafik anlatımı ve zihinde canlandırma
Özet
Mimarlık eğitiminde grafik anlatım becerilerinin geliştirilmesi,
düşünceyi iletişim kuracak duyarlıkta görselleştirme becerisi yanı sıra görsel
düşünceyi de geliştirerek çevreyi daha duyarlı biçimde gözlemleme, bilinçli
algılama, ayrıntıyı fark etme, kavrama, soyut ve somut görüngüden soyut
düşünceye geçme becerilerini de kazandırır. Grafik anlatım becerileriyle
kişi, düşünceden görüngüye ve görüngüden düşünceye hızla geçebilen,
esnek, değişken ve yaratıcı düşünce yapısına, görsel imgeleri, sembolleri
hatırlama ve gereğinde yeniden üretme becerisine ve düşüncelerinin
çözümlerini sembollerle iki boyutlu ortama hızla aktarabilen ele kavuşur.
Grafik anlatımda çizimin maddesel etkinliği ve algılanabilir
duyarlılığı, iletişim ve kavrama eylemi için önemlidir. Grafik anlatım dilinin
başarısı psikolojinin algılama, kavrama kanunlarının, evrensel kurallı grafik
anlatım tekniğinin ve sembollerinin bilinmesine bağlıdır.
Basit ve geometrik formların düşü ve grafik anlatımı, tanımlanması
daha kolaydır. Algılanan her konu yeni bir görsel düşünceye yol açar; ilginç
bir görsel deneyime neden olan koşullan, ilkeleri veya öğeleri içeren bir
form onun daha kolay algılanmasını sağlar. Biçimlerini, oluşumlarını, diğer
objelerden ayrımını ve benzerliklerini öğrendiğimiz şeyler daha kolay
kavranır ve bellekte bilgi olarak saklanır. Bellek basit bir depolama yeri
değildir; gelen bilgileri yapılaştınr, eklemeler ve eksiltmeler yapar.
Görüngülerde önceki bilgileri yeniden bulmamız durumunda bu bilgiler
hatırlanır; kısa süreli bellekte yeni sorunun çözümünde ayrıntısına girilerek
işlenen bilgi, yeniden yapılaşır; uzun süreli belleğe aktarılır ve bilgi olarak
saklanır. Basit formlarla ve ilişkileriyle kişinin deneyimi arttıkça daha
karmaşık görüngüleri eski deneyimleriyle yoğurarak kavraması kolaylaşır.
Düşüncenin iki boyutlu ortamda üç boyutlu görselleştirilmesi
becerisinin geliştirilmesinin ilk aşamasında oranların ve paralelliklerin
korunduğu, kavramanın kolaylaştığı, çizim kurallarının çok basit olduğu
paralel izdüşüm yönteminin kullanılması daha uygundur. Bu nedenle
kitaptaki örnekler çoğunlukla an ve nesnel geometrik formlardan
oluşturulmuş; paralel izdüşümle üç boyutlu görselleştirmede pratik çiziminin
esasları verilerek örneklerin üç boyutlu grafik anlatımında uygulanmıştır.
Öğrencilerin baktığını gören, gördüğünü değerlendirebilen, esnek ve
değişken düşünceli, soyut ve somut iki ve üç boyutlu mimari görüngüleri
hızla algılayan, kavrayan, zihinde oluşturarak yeniden yapılandıran ve soyut
düşüncelerini iletişim kuracak duyarlıkta görselleştiren kişiler olabilmeleri
için özgün ve kurallı görselleştirme becerilerini geliştirebilecekleri yöntemler psikolojinin algılama, kavrama kanunları çerçevesinde ele
alınarak örneklerle açıklanmıştır.
Seri ve Seri No
Mimar Sinan Üniversitesi Yayın No: 25Koleksiyonlar
- Kitaplar [378]