Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Açık Bilim, Sanat Arşivi

Açık Bilim, Sanat Arşivi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve yayınların etkisini artırmak için telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.

MSGSÜ'de Ara
Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorYavuz, Ragıp
dc.date.accessioned2025-05-07T07:34:42Z
dc.date.available2025-05-07T07:34:42Z
dc.date.issued2018en_US
dc.identifier.isbn9786055005757
dc.identifier.isbn9786055005733 (Tk.)
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14124/9696
dc.description.abstractİkinci kitap, Nazım Hikmet’in "Ferhad ile Şirin" adlı yapıtının, İ.B.B. Şehir Tiyatroları’nda 2005 yılında gerçekleşen sahneleme sürecini içeriyor. Nazım Hikmet, oyunun alt başlığını "Bir Sevda Masalı" olarak belirlemiş ve "masal" ögelerini yalnızca yazım diline değil, aynı zamanda bir anlatım biçimi olarak da özenle işlemiştir. Ancak ne yazık ki, masal, (tıpkı antik Doğu ve Orta Doğu gibi) tiyatro literatürümüz içinde akademik referanslarla kendine yer bulabilmiş bir alan değildir. Üniversitelerimizin ilgili bölümlerinde Shakespeare’den Brecht’e, Antik Yunan’dan Epik’e, Deneysel’den Absürd’e kadar çok geniş bir yelpazede alt kültür oluşturulabiliyor. Fakat biçim, içerik ve üslup olarak masal ve benzeri türlere yönelik örnekler eğitim programlarımızda pek yer bulamıyor. Diğer yandan; Nazım’ın deyimiyle, "Masal, bütün dünyada nasyonalizmin sökmeyeceği belki de tek alan." Çünkü “lambadan çıkan cin”i kadınlar, erkekler, zenginler, fakirler, çocuklar, yetişkinler, yaşlılar – kısacası hemen herkes, dünyanın her yerinde aynı şekilde algılıyor ve seviyor. Bir yönetmen ve akademisyen olarak, sahneleme disiplininin mantık ve yöntemi değişmeksizin, böylesi bir yazım tekniği ve içeriğiyle yaşanan keyifli serüveni paylaşmayı görev bildim. Hepimizin bildiği gibi, tiyatro yazarları, bir kurgu içinde karakterleri ve replikleriyle aktardıkları dünyayı, yapıtın her sahnelenişinde yeniden üretileceği gerçeğini zaman zaman unutup (ya da görmezden gelip) parantez içi yönlendirmelerle sahneyi biçimlendirmeye çalışırlar. Oyunculuk, mizansen, tasarım ve daha birçok unsur neredeyse altı çizilerek tarif edilir. "Ferhad ile Şirin", bu açıdan oldukça dikkat çekici bir metindir. Orijinal halinde yaklaşık 500 civarında parantez içi yönlendirme yer almaktadır. Bu çalışma, bir metnin kurgusuna, karakter yapısına, anlatım biçimine, diline ve en önemlisi içeriğine hiçbir müdahale yapılmadan (neredeyse) tüm parantezlerin çıkarılmasıyla izlenen yolu gözlemlemek açısından da ilginç bir deneyim sunacaktır, umuyorum.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherMimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesien_US
dc.relation.ispartofseriesMimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Yayınları: 863
dc.rights© Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesien_US
dc.subjectFerhad ile Şirinen_US
dc.subjectNazım Hikmeten_US
dc.subjectMasal tiyatrosuen_US
dc.subjectTiyatro eğitimien_US
dc.subjectSahneleme sürecien_US
dc.titleSahneleme kitabı 2: Ferhad ile Şirinen_US
dc.title.alternativeFerhad ile Şirinen_US
dc.typebooken_US
dc.departmentMimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesien_US
dc.relation.publicationcategoryKitap - Ulusalen_US


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster