Mimar Sinan Fine Arts University Institutional Repository
DSpace@MSGSÜ digitally stores academic resources such as books, articles, dissertations, bulletins, reports, research data published directly or indirectly by Mimar Sinan Fine Arts University in international standarts, helps track the academic performance of the university, provides long term preservation for resources and makes publications available to Open Access in accordance with their copyright to increase the effect of publications.Search MSGSÜ
Mimar Sinan Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Gravür Atölyesi öğrenci çalışmaları 1937/1987: Atatürk Kültür Merkezi, 20 Mart-4 Nisan 1987, İstanbul

View/ Open
Access
© Mimar Sinan Güzel Sanatlar ÜniversitesiDate
1987Author
Metin: Doç. Asım İşler ; Düzenleme: M. Sadık Altınok
Metadata
Show full item recordAbstract
GRAVÜR ATÖLYESİ VE EĞİTİMDE 100 YIL
Doç. Asım İŞLER
Resim Ana Sanat Dalı
Gravür Atölyesi Öğretim Üyesi
Sanayi -i Nefise Mektebinin.Yani Güzel
Sanatlar Akademisinin tarihi. Gravür
atölyesinin de tarihidir.
Kurumumuzun gelişimi.kuruluş gerekçesi
maddelerinde şöyle yer alıyo r: ·sanayi-i
Nefise Mektebinde resim. oymacılık. fenni
mimari ve hakkaklık ile fennin sanayi -ye
usulu tatbiki tedris. ve talim edilecektir."
"Mektebe resim ile oymacılık. hakkaklık.
birde fenni tezyinat tezgahları ilave
olunacak· diye beliren maddeler. Ancak
Gravür atölyesinin gerçekleşmesi altta
açıklandığı gibi 1887 yılındaki kesin kararla
doğmuştur. ·sanayi -i Nefise mektebi
kurulurken. hakkaklık (Gravür) bölümüde
ihtiva etmesi hesaplandığı. bunun için
kadroda verildiği halde öğretmen
bulunmaması yüzünden. bilahare kadro
tenkis edilmiş ve hakkaklık kısmı peşinen
faaliyete geçememişti. Bu konu üzerinde,
1887 Aralık ayında da durulmuş, Fransa
veya Almanya'dan bir hakkak getirilerek.
hakkaklık sınıfınında kurulup çalışır hale
gelmesi istenmiştir. En nihayet Fransa'dan
Napier adlı bir şahsın getirtilmesiüzerinedir
ki 1892 Mart'ında bu bölümde faaliyete
geçmiştir.· ( Güzel Sanatlar eğitimi il de 100
Yıl. M.S.Ü. yayını 1983) Hakkaklık; metal.
ağaç, taş üzerine elle yazı veya şekil oyma
sanatıdır. Bu da gravür san atının eski dildeki
karşılığıdır. ·asman Hamdi Bey'in
Müdürlüğü zamanında hakkaklık
bölümün~ ~:ğJ.f!!l .... si. bir yıllı k hazırlık
dönemi dı'şrrftfcı':3' . Bu uzak ve tarihi
döoemle'1., ~tı~ntil1 U,M r • ~d~ t A
örnekler ffl1ııns~8N~ ~ ir a11f ~fı~
Akademinin zorunlu olarak d eğ i ş ik
binalarda eğitim yapmas ı taş ınma
veyangınlar bu şan s ızlığın nedenleri olurken
sava ş yılları ve bazı yöneticilerin atölyeyi
kapatma girişimleri diğer bir talihsizliktir.
( 1921 'de Akademi Müdürü olan Mehmet
Cemil Bey döneminde kapanmıştır) Bu
sırada hakkaklık öğretmeni olan
Dnz.Ütm.Sait Mehmet Efendidir. Bu
girişim, tartışmalara ve davalara yol
açmıştır . Atölyenin yeniden çalışmaya
başlayışı, dirilişi 1936-1937 yıllarına rastlar.
Resim Bölümünde girişilen reform
sonuçlarını verir ...
İkinci ve bugüne kadar kesintisiz ulaşılan
50 yıllık dönem hemen hemen. yıl yıl. adım
adım. belgeleri ile tanıdığımız bir dönemdir.
Bu dönemin eğitim ve eğiticileri.
çalışmaları. yapılanlar ortadadır ve
kaynakları canlıdır. 1937 bu sürecin
başlangıcı ve dönüm noktasıdır. Burada
başrol: Fransız ressam eğitimci Leopold
Levy'ye aittir. Resim Bölümünün
Organizasyonunu üstlenen kişidir . Onun bir
gravürü bugün atölyemizde asılıdır. Bu
atölyenin Başkanlığını yapmıştır.
Sergimizde yer alan ve arşivlerimizde
gördüğümüz bu dönem çalışmaları
ı{: !f-50). belirgin özellikler
l os El'rmektedir. Asitli oyma baskı: (Eau
forte) ve Taş baskısı yapıtlarda boyutlar
çok küçük düzeydedir. Bu çalışmalara
bakarak. o yılların koşullarını anımsamak
olasıdır . Genelde portreler ve peysage
türlerini içeren çalışmalar. nadiren figüratif
düzenlemelerdir.
Bugünün olgun sanatçılarının . bu dönem
çalışmaları resimsel özellikleri ile de o
yılların öğretisine ışık tutarlar. Aynı
zamanda atölyemizin temel donanımları
Taılle douce presi: (Bertrand Freres) Değerli
reproductıon gravürler. Giyotin, diğer araç
ve gereçler Leopold Levy tarafından
Paris'ten getirtilmiştir .
Bir Gravür atölyesinin sahip olması
gereken mekan ve ışık konumuna sahip
bulunan atölyemiz. her noktası ve çalışma
düzenine yönelik donanımı ile bir kişilik
sergiler .. Çalışma masaları ve tabureler.
Ressam ve öğretim üyesi Z. Kocamemi
tarafından yapılmıştır. Prof. Sabri Berkel'in
Başkanlığı sırasında Akademi·ye atanan
Fethi Kayaalp (Doçent). Gravür atölyesinde
görev almıştır. ( 1964 ). Sabri Berkel döneminde yapılan gravürlerde gözlenen:
Leopold Levy'nin anlayışının sürdüğü ,
Ressam gravürü özelliğidir. Bu çalışmaıa ı
getirdiği düzeyli siyah beyaz Linol. baskılar
artistik kaliteleri ile tanınırlar.
Collections
- Kitaplar [795]