Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Açık Bilim, Sanat Arşivi

Açık Bilim, Sanat Arşivi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve yayınların etkisini artırmak için telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.

MSGSÜ'de Ara
Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorYüksel, Ferda
dc.contributor.authorUral, Ayşe Gülçin
dc.date.accessioned2022-06-20T20:16:18Z
dc.date.available2022-06-20T20:16:18Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14124/1108
dc.descriptionTez (Yüksek Lisans) -- Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2017.en_US
dc.description.abstractKavramsal mekânların sinema sanatı ile olan ilişkisini irdeleyen bu tez çalışmasında, iç mekân tasarımı sürrealizm akımı üzerinden incelenmiştir. Sürrealist mekâna sinematografik çerçeveden bakılarak ele alınmıştır. Sinema sanatı ile mimarlık disiplininin kavramsal mekân düzenlemeleri bağlamında konu araştırılmıştır. Günümüzde tüm sanat disiplinlerinin iç içe geçmeye başladığı gerçeğinden yola çıkarak kavramsal mekânın sinema sanatı ile olan teması irdelenmiştir. Birinci bölümde; Mekân tanımları ve Henri Lefebvre'in mekân tanımlaması üzerine geliştirdiği üçlü diyalektik yöntem yönünden incelenmiştir. Mekânda semboller ve imgeler araştırılmış ve mekânda hareket, algı, deneyim konu başlıkları üzerinde durulmuştur. Tüm sanat dallarının arasındaki ortak bağlayıcı noktalardan hareketle mimarlık ve sinema disiplinin ortak noktalarına örnek teşkil eden Juhani Pallasmaa'nın sinema-mimari yaklaşımı üzerinden tespit edilmeye çalışılmıştır. İkinci bölümde; Genel bir anlatımdan sonra sinema sanatının tanımı ve tarihi süreci incelenmiştir. Gilles Deleuze'un sinema felsefesi ve Eisenstein'in sinemada kavrama ulaşma süreci üzerinden tez yapılandırılmıştır. Bu bağlamda, mekânın sinemasal kavrama ulaşma sürecinde hangi noktada durduğu, mekânsal semboller ve imge nesnelerinin rolü tespit edilmeye çalışılmıştır. Sinema anlatısında hareket imgesi ve zaman imgesi ile bağlantılı olarak mimarlık ve sinema disiplinlerinin içerdiği ortak yaklaşımlar ve benzerlikleri tespit edilmiştir. Mimari-sinema ilişkisini, mekân-zaman-hareket-imge olgusu içerisinde inceleyerek kavramsal mekâna farklı bakış açıları kazandırdığına dair örnekler sunulmuştur. Üçüncü bölümde; bilinen mekân tanımlarının mekân felsefesi üzerinden mekânın kavramsal boyutu sorgulanmak istenmiş, bu bağlamda sürrealizm ve mimarlık ilişkisi irdelenmiştir. Mekânı felsefi bir bakış açısı ile inceleyerek, anlam yükleme ve algılama konusunda sürrealist mekân arayışında imgenin yeri araştırılmıştır. Sürrealistlerin deneysel mekân çalışmaları ile örneklendirilmiştir. Dördüncü bölüm; mimari-sinema disiplinlerinin ortak noktalarının ve sürrealizm-mimari ilişkisinin, keşfedilmemiş olan mekânın deneyimlenmesi için sağlayabileceği imkanlar üzerinde durulmuştur. Sinematografik mekânsal alışveriş sürrealist mekân üzerinden çerçevelendirilmiş, izleyicinin sürrealist mekânı deneyimlemesi için sağlanan mekân felsefesi üzerinden sorgulanmıştır. Bir plastik sanat sayılan mimarlığın diğer disiplinlerle olan alışverişinde sürrealist mekân yaratma konusunda birbirlerine sağladıkları etkileşim ve ilişki yönünden sürrealist mekânın mimari ve sinemaya verebilecekleri keşfedilmek istenmiştir. Konuyu destekleyen örnek film olarak yönetmen Alejandro Jodorowsky'nin 'Avangard Film' türündeki The Holy Mountain (Kutsal Dağ) ve Santa Sangre filmleri incelenmiştir. Filmlerde bulunan gerçeküstü iç mekânlar ve vurgulanmak istenen imgeler mekânda sürrealist bakış açısı irdelenmiştir. Film mekânlarında bulunan sürrealist imge nesneleri ve izleyicinin anlama ulaşmasında mekânsal imgelerin ve mekânsal sembollerin rolü tespit edilmeye çalışılmıştır. Sonuç bölümünde ise; yapılan araştırmalar sonucunda, ortak bakış açılarının birlikteliği örneklendirmeler üzerinden elde edilen bilgiler çerçevesinde incelenerek mimarlık ve sinema sanatı disiplinlerinin karşılaştırılması ve bağıntı kurulması üzerinden tez yapılandırılmıştır.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherMimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectMekân (Mimari)en_US
dc.subjectSinema mekanlarıen_US
dc.subjectMekân felsefesien_US
dc.subjectSinematografik mekânen_US
dc.subjectDeneysel mekânen_US
dc.subjectSürrealizmen_US
dc.subjectSinema felsefesien_US
dc.subjectAlgıen_US
dc.subjectİmgeen_US
dc.subjectSembolen_US
dc.titleMimarlık ve sinema ilişkisi içerisinde sürrealist mekân yaratma konusunda sinematografik yaklaşımlaren_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.departmentEnstitüler, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İç Mimarlık Anabilim Dalı, İç Mimarlık Yüksek Lisans Programıen_US
dc.institutionauthorUral, Ayşe Gülçinen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.identifier.yrd86221A8D-78F9-4087-84AF-7868FD4F28E1en_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster